Wat weinig bedrijven weten is dat een contactcenter ook je klanten welkom kan heten. Een welkomstgesprek is een kleine moeite en kost weinig geld. De return (roi) van dit gesprek is dan ook groot.
Waarom een welkomstgesprek?
Een welkomstgesprek zorgt ervoor dat je klant zich geen nummer voelt en zich dus meer betrokken voelt bij je bedrijf. Het is een zeer persoonlijke benadering naar de klant toe. Door dit welkomstgesprek zal de klant toleranter zijn bij eventuele tekorten of problemen tijdens het gebruik van je product of dienst.
Door het vlotte en telefonisch contact is de kans reëel dat de nieuwe klant een vaste klant wordt die meerdere producten zal bestellen. Een welkomstgesprek door een callcenter zorgt er tevens voor dat je volgende contacten niet zo snel afgewimpeld worden. We denken hier vooral aan:
- mailings; (wekelijks, maandelijks, … )
- nieuwe productvoorstellingen;
- extra producten of diensten bovenop het bestaande product ;(aanvullingen, updates, … )
- …
Ook zal de klant sneller contact opnemen mochten er zich problemen voordoen.
Is een welkomstgesprek door een contactcenter rendabel?
Op het eerste zicht lijkt dit een verliespost maar als we de omzetcijfers van de nieuwe klanten erbij nemen, zien we al snel dat de verhoogde omzet de kost ruimschoots overstijgt.
Ook zullen veel andere kosten kunnen vervallen zoals een kleinere supportafdeling of meer tijd bij je verkopers.