Telefonisch leads genereren
Door de komst van het internet worden mensen overspoelt met informatie en aanbiedingen. Het is dus belangrijker geworden om goede leads of potentiële klanten over de vloer te krijgen in plaats van iedereen informeren over je product of dienst. Deze lead generation kan ook perfect gebeuren door een callcenter.
Wat is lead generation?
Waar dat men wel eens sprak over direct sales, spreekt men nu sneller over lead generation. Lead generation is namelijk een vorm van verkoop die gericht is op het benaderen van potentiële klanten en deze klanten zo goed mogelijk opvolgen dat er verkopen uitkomen.
In plaats van te betalen voor zichtbaarheid betaalt men bij lead generation enkel voor de potentiële klant. Enkele gekende vormen van zichtbaarheid zijn:
- betalen per contactgegevens;
- betalen per bezoeker op je website;
- betalen voor een advertentie in een magazine;
- gegevens verzamelen op een beursstand;
- gegevens verzamelen tijdens opendeurdagen;
- …
Kort door de bocht kan men zeggen dat bij lead generation bovenstaande reclamevormen volledig gratis zijn. Je betaald dan enkel voor de adressen of namen van mogelijke klanten.
Een voorbeeld met een advertentie in een magazine:
Je plaatst een advertentie in een magazine met een invulstrookje.
Je kan de uitgever van het magazine €2.000 betalen voor de advertentie en maar 5 invulstrookjes krijgen.
Je kan de uitgever ook €25 betalen per ingevuld strookje. Als je dan slechts 5 strookjes ontvangt kost de advertentie je slechts €125. Presteert het magazine echter goed dan kan de uitgever meer verdienen en jouw bedrijf krijgt meer potentiële klanten. Bijvoorbeeld 200 invulstrookjes resulteert dan in €5.000.
Omdat de potentiële klant héél zichtbaar is in het verkoopproces kan lead generation ook perfect opgevolgd worden qua kwaliteit. In bovenstaand voorbeeld kan je dus perfect nagaan hoeveel personen van de 100 invulstrookjes effectief klant werden.
Lead generation met een callcenter?
Nu je weet wat lead generation is, tonen we je ook nog even aan waarom je best lead generation overlaat aan een call center.
Personen opbellen is een tijdrovende zaak en het bellen van personen is niet voor iedereen weggelegd want je moet een goede telefooncentrale hebben plus taalvaardig en mondig zijn. Ook zal je verkoper of verkoopafdeling druk in de weer zijn met verkopen en kan je niemand missen.
Het is dus interessant om een call center potentiële klanten te laten opbellen zodat je op het einde van de week of maand simpelweg een lijst krijgt met potentiële klanten die mogen bezocht worden door je verkoper of die naar je showroom komen.
Hoe werkt lead generation via een callcenter?
Voor jou als bedrijf is het werken met een callcenter heel eenvoudig. Je stuurt het callcenter een lijst met potentiële klanten op en klaar is kees. Het callcenter zal deze lijst opbellen en jou enkel de klanten bezorgen die positief reageerden op het telefoontje.
De lijst die je overhandigd aan het callcenter kan je zelf kiezen:
- alle klanten van afgelopen 3 jaar;
- aangekocht bestand;
- 100 invulstrookjes;
- …
In veel gevallen kan je rekenen op de ervaring van het callcenter om samen met jou een perfecte lijst samen te stellen. Dit voorkomt ook fouten zoals:
- een te brede lijst;
- te veel nummers;
- verkeerde doelgroep;
Als laatste geven we mee dat personen opbellen ook steeds toegelaten is. Als voorbeeld nemen we de Bel-me-niet-meer-lijst van de FOD Economie. Een callcenter kent alle regels en heeft de nodige software en kennis in huis om je lijst preventief te filteren.